Numéro spécial de Philosophia Scientiæ (invitation à contribuer) : Psychologie philosophique et Gestalts praxéologiques.

Jeudi 27 mai 2021 (Jour entier) - Jeudi 30 septembre 2021 (Jour entier)

 

Appel à articles – Call for papers – Philosophia Scientiæ

[English below]

Numéro bilingue (français/anglais), édité par Doug Hardman, maître de conférences en psychologie, Université de Bournemouth ; Phil Hutchinson, maître de conférences en psychologie philosophique appliquée, Manchester Metropolitan University ; et Anna C. Zielinska, maitresse de conférences en philosophie morale, juridique et politique, Université de Lorraine. 

Philosophical Psychology and Praxeological Gestalts
Social Psychology and Sociology in dialogue with the Philosophers of Gestalt Psychology

Psychologie philosophique et Gestalts praxéologiques.

La psychologie sociale et de la sociologie en dialogue avec des philosophes de la psychologie de la forme (Gestaltpsychologie)

Au début du 20e siècle, un certain nombre de philosophes ont développé et formé leur propre pensée en dialogue avec les écrits de la psychologie de la Gestalt. Ces engagements ne sont pas seulement essentiels au développement de leur pensée, mais ils ont eu des effets d'entraînement importants, conduisant à un changement de perspective significatif au sein des sciences cognitives, de la linguistique, de la psychologie sociale, de la sociologie et des théories de la perception. La question fut alors – et est toujours – de saisir les caractéristiques les plus saillantes et les plus spécifiques de ce qui fait l’humain, et cette quête a souvent été inspirée par des positions philosophiques, scientifiques, anthropologiques et même politiques très différentes. La publication récente de textes moins connus ou précédemment non disponibles d’auteurs clés met en évidence la complexité des engagements philosophiques, et jette une lumière nouvelle sur les dialogues entre psychologie, philosophie, études du langage et sciences. 

Nous nous intéresserons principalement à la façon dont les idées de la psychologie de la Gestalt ont été reprises par des philosophes ayant des agendas et des prédilections philosophiques différents, mais aussi par des psychologues sociaux et des sociologues. Et en philosophie justement, la réception de la psychologie de la Gestalt passe notamment par Aron Gurwitsch, D. W. Hamlyn, Maurice Merleau-Ponty et Ludwig Wittgenstein. Les engagements de ces penseurs avec la psychologie de la Gestalt auront une influence sur nombre de disciplines et seront à l'origine de plusieurs mouvements très actifs aujourd’hui : en psychologie, grâce aux travaux de James Gibson sur la perception et de Roger Barker sur la théorie des sites comportementaux (Behaviour Setting Theory) en psychologie écologique ; en sciences cognitives, avec le développement des approches nouvelles de la cognition (e-cognition : embodied, embedded, enactive, and extended ; cognition incorporée, integrée, énactive, étendue) et l’énactivisme ; et en sociologie et psychologie sociale, avec le développement de l'ethnométhodologie et d'autres versions de l'interactionnisme. Chacune de ces perspectives est redevable à la psychologie de la Gestalt, et elles le sont à travers les philosophes qui l’ont abordée. Ces engagements philosophiques ont souvent conduit à des analyses qui ont pris leurs distances par rapport à des explications cognitives et neuroscientifiques au sein de la psychologie, pour aborder les phénomènes de la Gestalt de manière constitutive (Gurwitsch), écologique (Gibson), existentielle (Merleau-Ponty), praxéo-grammaticale (Wittgenstein) et praxéologique (Garfinkel). Dans certains cas, des nouvelles catégories ont été proposées, comme les « Gestalts praxéologiques » de Garfinkel. 

Appel à contributions 

Pour ce numéro spécial de la revue Philosophia Scientiae (open access), nous invitons à nous envoyer des manuscrits qui parlent soit des champs cités dans la présentation, soit des auteurs. Le format des contributions : les manuscrits doivent être originaux, et ne peuvent pas être en cours de soumission pour une autre publication ; ils peuvent être rédigés en anglais ou en français ; ils ne doivent pas dépasser 50 000 signes / 8000 mots (espaces et notes comprises) et avoir un résumé (10-20 lignes / 150-300 mots). De courts papiers peuvent être soumis également.
Ils seront rédigés sous LaTeX, Word ou OpenOffice (https://philosophiascientiae.revues.org/449)
Les auteurs rédigeant leur article sous Word ou OpenOffice peuvent, pour générer leurs références bibliographiques, utiliser la feuille de style Zotero suivante : https://www.zotero.org/styles/philosophia-scientiae

Envoyez-nous votre proposition sous forme d'un résumé (titre, résumé, bio-bibliographie) avant le 1er juillet 2021 à l’adresse suivante: philosophie.nancy@gmail.com

    Les contributions complètes (titre, résumé, mots-clefs, article, bio-bibliographie) doivent nous parvenir avant le 1er septembre 2021 (philosophie.nancy@gmail.com). 
    Vous pouvez également écrire aux coordinateurs du volume :


    Call for papers – Philosophia Scientiæ

    Bi-lingual issue (French/English), edited by Dr Doug Hardman, Lecturer in Psychology, Bournemouth University; Dr Phil Hutchinson, Senior Lecturer in Applied Philosophical Psychology, Manchester Metropolitan University; & Dr Anna C. Zielinska, Lecturer in Moral and Political Philosophy, University of Lorraine 

    Philosophical Psychology and Praxeological Gestalts

    Social Psychology and Sociology in dialogue with the Philosophers of Gestalt Psychology

    In the early to mid 20th century, a number of philosophers engaged with and shaped their own thinking in dialogue with the writings of Gestalt psychology. These engagements are not only key to the philosophical development of these thinkers, but would have significant ripple effects which arguably led to a radical shift in cognitive science, linguistics, social psychology, sociology, and theories of perception. The question was, and still is, about grasping the most salient and specific features of humanity, and this quest was often inspired by very different philosophical, scientific, anthropological and even political stances. Recent publications of lesser-known and previously unavailable texts by key authors show the complexity of the philosophical engagements, and shed new light on the dialogues between psychology, philosophy and cognitive science. 

    Our main point of interest will be the way in which the insights of Gestalt psychology were taken up in different ways by philosophical figures with different philosophical agendas and predilections, but also by social psychologists and sociologists. In philosophy, the reception of Gestalt psychology comes via Aron Gurwitsch, D. W. Hamlyn, Maurice Merleau-Ponty and Ludwig Wittgenstein, among others. These figures’ engagements with Gestalt psychology would influence a diverse range of thinkers across various disciplines and be foundational in numerous influential movements still thriving today: in Psychology through the work of James Gibson on perception and Roger Barker on Behaviour Setting Theory in Ecological Psychology; in Cognitive Science in the development of E-cognition and varieties of Enactivism; and in Sociology and Social Psychology with the development of Ethnomethodology and other versions of interactionism. Each of these approaches is indebted to Gestalt psychology and many of them inherit it via the philosophers who engaged with it. These engagements would often serve to move the analysis away from cognitive and neuroscientific explanations that would emerge within the discipline of psychology and instead analyse Gestalt phenomena constitutively (Gurwitsch), ecologically (Gibson), existentially (Merleau-Ponty), praxeo-grammatically (Wittgenstein) and praxeologically (Garfinkel). In some cases, a new category of Gestalt phenomena would be proposed; e.g. Garfinkel’s “praxeological Gestalts”.

    Call for papers

    For this special issue of Philosophia Scientiae (open access), we invite potential authors to submit manuscripts addressing either the fields mentioned in the presentation or authors quoted. Submissions have to be made electronically, manuscripts must be original, and cannot be in the process of being submitted for another publication; they can be written in English or French; they must not exceed 8000 words (notes included) and have a summary (150-300 words). Short papers can also be submitted. They should be written under LaTeX, Word or OpenOffice (https://philosophiascientiae.revues.org/449). Authors writing their article in Word or OpenOffice can, to generate their bibliographic references, use the following Zotero style sheet: https://www.zotero.org/styles/philosophia-scientiae

    Please send us an abstract of your potential contribution before July 1, 2021 at philosophie.nancy@gmail.com – we will respond within days. 

    Final papers (title, summary, keywords, article, bio-bibliography) must reach philosophie.nancy@gmail.com before September 1, 2021

    You can also contact the editors of the special issue by email for any queries:

    Bibliographie indicative / Indicative bibliography

    • Dinishak, J. (2014). “Blind” to the obvious: Wittgenstein and Köhler on the obvious and the hidden. History of the Human Sciences, 27(4), 59–76. https://doi.org/10.1177/0952695114530393
    • Eisenmann, C., & Lynch, M. (2021). Introduction to Harold Garfinkel’s Ethnomethodological “Misreading” of Aron Gurwitsch on the Phenomenal Field. Human Studies, April. https://doi.org/10.1007/s10746-020-09564-1
    • Fornel, Michel de, Albert Ogien, et Louis Quéré. 2001. L’ethnométhodologie. Une sociologie radicale. Paris: La Découverte.
    • Garfinkel, Harold. 1967. Studies in Ethnomethodology. Englewood Cliffs, N.J.: Polity Press; Recherches en ethnométhodologie. Traduit par Michel Barthélémy, Baudouin Dupret, Jean-Manuel de Queiroz, et Louis Quéré. Paris: Presses Universitaires de France
    • ———. 2006. Seeing Sociologically: The Routine Grounds of Social Action. Édité par Anne Rawls. Boulder, London: Paradigm Publishers.
    • ———. 2002. Ethnomethodology’s Program: Working Out Durkheim’s Aphorism. Oxford: Rowman & Littlefield
    • ———. (2021). Ethnomethodological Misreading of Aron Gurwitsch on the Phenomenal Field. Human Studies, April. https://doi.org/10.1007/s10746-020-09566-z
    • Gurwitsch, A. (2009a). The Collected Works of Aron Gurwitsch. Volume I: Constitutive Phenomenology in Historical Perspective (J. Garcia-Gomez (Ed.)).
    • ———. (2009b). The Collected Works of Aron Gurwitsch. Volume II: Studies in Phenomenology and Psychology: Vol. II (F. Kersten (Ed.)).
    • ———. (2010). The Collected Works of Aron Gurwitsch. Volume III: The Field of Consciousness: Phenomenology of Theme, Thematic Field, and Marginal Consciousness. (R. M. Zaner & L. Embree (Eds.)). Springer.
    • Heft, H. (2001). Ecological Psychology in Context: James Gibson, Roger Barker, and the Legacy of William James’s Radical Empiricism. Lawrence Erlbaum Associates. https://doi.org/10.4324/9781410600479
    • Heinämaa, S. (2009). Phenomenological Responses to Gestalt Psychology. In Psychology and Philosophy: Inquiries into the Soul from Late Scholasticism to Contemporary Thought. Springer International Publishing.
    • Hughes, John A., et W. W. Sharrock. 2011. The Philosophy of Social Research. 2e éd. Abingdon, Oxon: Routledge.
    • Käufer, Stephan & Chemero, Anthony. 2021. Phenomenology: An Introduction. Oxford: Blackwell
    • Kiverstein, J., Van Dijk, L., & Rietveld, E. (2019). "The field and landscape of affordances: Koffka’s two environments revisited". Synthese. https://doi.org/10.1007/s11229-019-02123-x
    • Köhler, W. (1947). Gestalt Psychology: An Introduction to New Concepts in Modern Psychology. Liveright; Psychologie de la forme: introduction à de nouveaux concepts en psychologie, trad. fr. Serge Bricianer. Paris: Gallimard, 1964.
    • Lynch, Michael. 1997. Scientific Practice and Ordinary Action: Ethnomethodology and Social Studies of Science. Cambridge: Cambridge University Press.
    • Merleau-Ponty, Maurice. 1945. Phénoménologie de la perception. Paris: Gallimard.
    • Morris, K. J. (2017). "Wittgenstein and Merleau-Ponty on Gestalt Psychology". In K. Romdenh-Romluc (Ed.), Wittgenstein and Merleau-Ponty (pp. 11–30). Routledge.
    • Quéré, L. (2012). Is There Any Good Reason to Say Goodbye to “Ethnomethodology”? Human Studies, 35(2), 305–325. https://doi.org/10.1007/s10746-012-9234-0
    • Sharrock, Wes W., & Bob Anderson. 2011. The Ethnomethodologists. London: Routledge.
    • Wittgenstein, Ludwig. 2009 [1953]. Philosophical Investigations. 4th ed. Oxford: Blackwell; trad. fr. Recherches philosophiques. par Elisabeth Rigal, Françoise Dastur, Maurice Élie, Jean-Luc Gautero, et Dominique Janicaud. Paris: Gallimard, 2005.
    • ———. (1983). Remarks on the Philosophy of Psychology, Volume 1 (G. E. M. Anscombe, H. Nyman, & G. H. von Wright (Eds.)). Wiley-Blackwell.
       
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    Date de l'événement: 
    Jeudi 30 septembre 2021 (Jour entier)
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